Archiwum aktualności

Rozliczenie podatku dochodowego za rok 2023

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego obliczy podatek dochodowy od większości wypłaconych emerytur i rent oraz rodzicielskich świadczeń uzupełniających.

W związku z zakończeniem roku podatkowego 2023 Kasa informuje, że jak co roku  obliczy podatek dochodowy za większość emerytów, rencistów oraz osób uprawnionych 
do rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego. 

Na potwierdzenie dokonania obliczenia Kasa wystawi i przekaże w nieprzekraczalnym terminie do 29 lutego 2024 r. formularz PIT-40A - Roczne obliczenie podatku przez organ rentowy. 
Osoba, która otrzyma formularz PIT-40A i poza świadczeniami emerytalno-rentowymi wypłaconymi z Kasy w 2023 r. nie osiągnęła innego przychodu, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dochód z gospodarstwa rolnego nie wchodzi do tego przychodu) - nie ma obowiązku składania w urzędzie skarbowym dodatkowego zeznania podatkowego. 

Kasa nie obliczy podatku dochodowego emeryta, rencisty, osoby uprawnionej do rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego za 2023 r. m.in., gdy:

  1. w ciągu 2023 r. emeryturę lub rentę wypłacała jednostka organizacyjna KRUS, a następnie jednostka organizacyjna ZUS lub odwrotnie,
  2. realizowała w danym roku podatkowym ulgę podatkową udzieloną przez urząd skarbowy,
  3. obniżała lub podwyższała wysokość miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy w związku ze złożonym przez świadczeniobiorcę oświadczeniem,
  4. nie pobierała zaliczek na podatek dochodowy stosownie do postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania,
  5. świadczeniobiorca złożył wniosek o niesporządzanie rocznego obliczenia podatku i nie wycofał go przed końcem roku podatkowego tj. do dnia 31 grudnia 2023 r.
  6. suma zaliczek pobranych w roku podatkowym przewyższa kwotę obliczonego podatku,
  7. z uwagi na wstrzymanie wypłaty świadczenia po zamknięciu roku podatkowego nie mogła rozliczyć niedopłaty podatku.

Jeżeli wystąpi chociaż jedna z podanych wyżej sytuacji, Kasa przekaże emerytowi, renciście, osobie uprawnionej do rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, formularz PIT-11A – Informacja o dochodach uzyskanych od organu rentowego.

Formularze PIT-11A otrzymają także rodzice/opiekunowie prawni niepełnoletnich dzieci uprawnionych do renty rodzinnej (dla każdego dziecka odrębny formularz).

Osobom uprawnionym do świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa  oraz osobom które pobrały „świadczenie niezrealizowane” po śmierci zmarłego emeryta/rencisty, Kasa przekaże Informację o przychodach z innych źródeł na formularzu PIT-11.

Osoba, która otrzyma PIT-11A, PIT-11 może sama złożyć zeznanie podatkowe (PIT-36 lub PIT-37) we właściwym urzędzie skarbowym (w formie papierowej lub drogą elektroniczną) w terminie do dnia 30 kwietnia 2024 roku, bądź zaakceptować lub zmienić zeznanie przygotowane przez Krajową Administrację Podatkową, które zostanie udostępnione na portalu podatkowym (www.podatki.gov.pl). 

Ponadto Kasa informuje, że każda osoba, której przychód przekroczył 30.000,00 zł i chce skorzystać z ulg podatkowych, oraz każda osoba która chce rozliczyć podatek razem 
z małżonkiem lub dzieckiem (w przypadku osób samotnych), nawet w przypadku obliczenia podatku przez Kasę – również sama składa zeznanie podatkowe (PIT-36 lub PIT-37) w ww. terminie.
W zeznaniu podatkowym należy uwzględnić kwoty wykazane w PIT-11A, PIT-40A i/lub PIT-11.
 

Podstawa prawna

art. 34 ust. 7 - 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r.,  poz. 2647 ze. zm.)

 

 Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy

  • KRUS
  • Kontakt

    tel. +48 56 678 82 17, 678 82 18
    fax +48 56 678 82 19
    ePUAP: /myxxo62135/skrytka
    e-Doręczenia: AE:PL-76263-15583-VAHGU-27
    gmina@lubianka.pl
    Zapraszamy do Urzędu Gminy codziennie
    poniedziałek, środa czwartek: 7.30 – 15.30
    wtorek: 7.30 – 16.30
    piątek: 7.30 – 14.30
    Urząd Gminy w Łubiance
    Aleja Jana Pawła II nr 8
    oraz ul. Bydgoska 10
    87-152 Łubianka
    NIP 956-18-70-602
    REGON 000539756
    Numer konta: BS w Toruniu - O/Łubianka 60951100002003002149020001
    Aby skontaktować się z pracownikami wydziałów prosimy kliknąć tutaj
  • Awaria

    Wydział Gospodarki Komunalnej informuje, że wszelkie awarie zewnętrznych sieci wodno-kanalizacyjnych można zgłaszać pod nr alarmowym 502 234 497.

    W przypadku braku połączenia należy wybrać nr telefonu z poniższej listy:

    Andrzej Sierocki, kier. wydziału

    508-221-372

    Marzenna Winiarska

    530-442-940

    Adam Paluszewski

    502-234-457

    Tomasz Szreder

    502-234-477

    Sławomir Wronka

    502-272-125

    Jarosław Surowiec                        731-732-916
    Dorota Tarczykowska 731-732-950

     

  • Odczyty

    Klikając w poniższy link nastąpi przekierowanie do strony obsługującej odczyt wodomierzy.

    LINK

  • Jakość powietrza

  • Film promocyjny

    ⬇️ Kliknij dwa razy ⬇️