Wszystkie aktualności

Aktywnie w żłobku – najpopularniejsze świadczenie w programie „Aktywny Rodzic”

Od 1 października trwa nabór wniosków z programu „Aktywny Rodzic”, który oferuje trzy rodzaje wsparcia dla rodziców dzieci w wieku do  3. roku życia. Najpopularniejszym z tych świadczeń jest „Aktywnie w żłobku” o które zawnioskowało  170,3 tys. osób na ponad 173  tys. dzieci. 

Od października rodzice  małych dzieci mogą składać wnioski na jedno z trzech świadczeń w ramach programu „Aktywny Rodzic”: „Aktywni rodzice w pracy”, „Aktywnie w żłobku” oraz „Aktywnie w domu”. Świadczenie „Aktywnie w żłobku” cieszy się największym zainteresowaniem zarówno w kraju, jak i w województwie kujawsko-pomorskim. W kraju do tej pory złożono 170,3 tys. wniosków na ponad 173 tys. dzieci, w regionie 7,2 tys. wniosków na 7,4 tys. dzieci – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” zastępuje dotychczasowe tzw. żłobkowe, do którego prawo powstało przed 1 października 2024 r. Kwota dofinansowania nowego świadczenia jest znacznie wyższa i wynosi do 1500 zł miesięcznie na dziecko, a w przypadku dzieci z odpowiednim orzeczeniem o niepełnosprawności – do 1900 zł. Nie ma początkowego wieku dziecka, od którego przysługiwałoby świadczenie. Warunkiem jest uczęszczanie dziecka do placówki i potwierdzenie tego w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych albo w wykazie dziennych opiekunów.  Dofinansowanie przysługuje do końca roku szkolnego, w którym dziecko kończy 3 lata, a w sytuacji, gdy objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym jest niemożliwe lub utrudnione – do końca roku szkolnego, w którym dziecko kończy 4 lata.

Dziecko musi być wpisane do rejestru Aby ZUS mógł przyznać świadczenie „Aktywnie w żłobku”, placówka do której uczęszcza dziecko musi potwierdzić ten fakt wpisem  do rejestru. Rodzic jest zobowiązany do przekazania swoich danych oraz danych dziecka podmiotowi prowadzącemu placówkę, do której uczęszcza dziecko, a placówka musi   na bieżąco aktualizować dane swoich podopiecznych w ministerialnym rejestrze. Chodzi m.in. o informacje dotyczące wysokości czesnego oraz potwierdzenie, czy dziecko nadal uczęszcza do placówki. Na aktualizację danych placówka ma czas do 5. dnia roboczego następnego miesiąca.

Brak wypełnienia w rejestrze żłobków lub wykazie dziennych opiekunów kwoty faktycznie poniesionej opłaty za dziecko może wydłużyć czas oczekiwania na środki lub wręcz uniemożliwić ich wypłatę. Warto zaznaczyć, że świadczenie „Aktywnie w żłobku” nie przysługuje, gdy opłata za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna przekracza ustawowo określony maksymalny koszt pobytu. Od 1 października 2024 r. do 31 marca 2025 r. limit ten wynosi 2200 zł.

Zakład apeluje do żłobków o wprowadzanie kwot opłat faktycznie ponoszonych przez rodziców. Placówki muszą również pamiętać o bieżącym wypisywaniu dzieci, które przestały uczęszczać do danej placówki. Opóźnienie w przekazaniu tej informacji może wpłynąć na możliwość przyznania innego wsparcia z programu „Aktywny Rodzic”, ponieważ w danym miesiącu można pobierać tylko jedno świadczenie na dziecko.

Wypłaty rozpoczną się na przełomie listopada i grudnia. Świadczenie „Aktywnie w żłobku” ZUS przekaże bezpośrednio na rachunki placówek opieki, natomiast pozostałe rodzaje wsparcia, takie jak „Aktywni rodzice w pracy” i „Aktywnie w domu”, trafią na konta rodziców.

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim

  • Kontakt

    tel. +48 56 678 82 17, 678 82 18
    fax +48 56 678 82 19
    ePUAP: /myxxo62135/skrytka
    gmina@lubianka.pl
    Zapraszamy do Urzędu Gminy codziennie
    poniedziałek, środa czwartek: 7.30 – 15.30
    wtorek: 7.30 – 16.30
    piątek: 7.30 – 14.30
    Urząd Gminy w Łubiance
    Aleja Jana Pawła II nr 8
    oraz ul. Toruńska 97
    87-152 Łubianka
    NIP 956-18-70-602
    REGON 000539756
    Numer konta: BS w Toruniu - O/Łubianka 60951100002003002149020001
    Aby skontaktować się z pracownikami wydziałów prosimy kliknąć tutaj
  • Awaria

    Wydział Gospodarki Komunalnej informuje, że wszelkie awarie zewnętrznych sieci wodno-kanalizacyjnych można zgłaszać pod nr alarmowym 502 234 497.

    W przypadku braku połączenia należy wybrać nr telefonu z poniższej listy:

    Andrzej Sierocki, kier. wydziału

    508-221-372

    Marzenna Winiarska

    530-442-940

    Adam Paluszewski

    502-234-457

    Tomasz Szreder

    502-234-477

    Sławomir Wronka

    502-272-125

    Jarosław Surowiec                        731-732-916
    Dorota Tarczykowska 731-732-950

     

  • Odczyty

    Klikając w poniższy link nastąpi przekierowanie do strony obsługującej odczyt wodomierzy.

    LINK

  • Jakość powietrza

  • Film promocyjny

    ⬇️ Kliknij dwa razy ⬇️